Jag undrar vad det är för skillnad mellan memoarer och självbiografier och om det finns några regler för hur sanningsenliga dessa måste vara.

2009/12/21

Själv har jag nog satt likhetstecken mellan dessa båda genrer, men efter att ha konsulterat Nationalencyklopedin kan jag citera följande:

”Självbiografin skiljer sig från memoarer genom sin högre grad av fiktion, vilket innebär att den är mer litterärt utformad. Författaren arrangerar ofta fakta ur sitt liv på ett subjektivt sätt. Självbiografins trovärdighet beror mer av hur den lyckas framställa en subjekiv sanning eller ge en bild av representativitet.”

”På gränsen mellan självbiografi och roman står en rad skildringar av svenska författare ur arbetarklassen (Eyvind Johnson, Moa Martinson, Harry Martinson, Ivar Lo-Johansson). De senaste decennierna har sett en flod av självbiografier i den svenska litteraturen”

Memoarer beskrivs som ”Memoarer, litterär genre som består av skildringar av det förflutna, grundade på författarens egena hågomster av privata upplevelser eller historiska händelser”

Några regler för sanningsenlighet är nog inte att räkna med.

One Response to “Jag undrar vad det är för skillnad mellan memoarer och självbiografier och om det finns några regler för hur sanningsenliga dessa måste vara.”


  1. […] jag började skriva den här texten använde jag orden memoarer och självbiografi som synonymer men jag har nu läst att en del skiljer på dessa. Skillnaden verkar vara graden av […]


Lämna en kommentar