När jag gick i lågstadiet, 1965-1967, läste fröken en bok som handlade om en flicka från Asien (Japan kanske) och hon hette i mina öron då, Satosaj. Fröken slutade att läsa när det blev en bombräd och sedan läste hon den aldrig i igen. Skulle vara kul om någon vet vad det kan vara för bok.

2010/11/07

Din fråga är svår och du har inte så mycket information som jag kan söka på. Det första som jag kom att tänka på var ”Sadako”. En flicka i just Japan som upplevde atombomben. Det finns två olika böcker om Sadako. Den första ”Sadako vill leva” utgavs på svenska 1963 och är skriven av Karl Bruckner. Det som talar emot att det är den boken du letar efter är att det är en ungdomsbok och jag tror inte att någon lärare skulle läsa en ungdomsbok för en lågstadieklass.

Den andra boken om Sadako ”Sadako och de tusen papperstranorna” av Eleanor Coerr utgav inte förrän 1980 och det är ju för sent. Jag har letat i referensböcker om barnlitteratur som utspelar sig i andra länder och världsdelar, men tyvärr har jag inte hittat något som verkar stämma överens med din beskrivning.

Jag skickar med en länk till Svenska barnboksinstitutet och hoppas att de kan hjälpa dig bättre.
http://www.sbi.kb.se/

One Response to “När jag gick i lågstadiet, 1965-1967, läste fröken en bok som handlade om en flicka från Asien (Japan kanske) och hon hette i mina öron då, Satosaj. Fröken slutade att läsa när det blev en bombräd och sedan läste hon den aldrig i igen. Skulle vara kul om någon vet vad det kan vara för bok.”

  1. Anna Says:

    Hej,
    Jag är nästan säker på att det är Sadako vill leva som du tänker på. Den läste vår mellanstadiefröken högt ur cirka 1970-71.


Kommentera

