Vem har ansvar för revidering av almanackan, byta namn?

2011/03/20

Ansvaret för den svenska almanckan ligger hos Namnlängdskommittén. Den består av representanter för olika verksamheter som kan tänkas ha intresse i frågan. Du kan läsa mer här: http://www.svenskaakademien.se/web/Namnlangden.aspx

One Response to “Vem har ansvar för revidering av almanackan, byta namn?”

  1. Renja Rönnbrink Says:

    Hej.
    Jag heter Renja i förnamn och är 64 år,jag har länge funderat på varför Renja inte finns i almanackan men däremot finns Ronja som kom mycket senare.jag har ett förslag att sätta in Renja i almanackan ex. den 4/1 tillsammans med Rut eller den 9/8 tillsammans med Roland, vi är ca. 60 st som har namnet Renja.
    Renja är ett gammalt namn som författaren Sigge Stark skrev om i sina böcker jag har läst dem det fanns 3 flicknamn, Sonja,Renja och Vanja.
    Min dotter heter Debora vilket är ett namn som kommer jag har ett förslag att sätta in det i almanackan den 29/1 tillsammans med Diana.
    Det finns säkert många namn som skulle bytas ut eller att det läggs till där det bara är ett namn.
    Jag hoppas att detta sker snart så att jag får uppleva det.
    Tack på förhand.


Kommentera

