Hej! En E-ljudbok, måste jag lyssna på datorn då, eller går det att få in den i iPoden?

2011/02/10

Tack för att du ställer din fråga till Fråga biblioteket.

Du undrar om en ”e-bok” går att få direkt in till en iPod.

Jag utgår ifrån att du undrar över de tjänster som biblioteken köper via e-lib (http://www.elib.se/bibliotek), om de formaten som finns där går att ladda ner till iPoden.

Svaret på detta är ja, visserligen inte alla e-böcker, inga ljudböcker utan de format som kallas EPUB och PDF. Nedan finns beskrivningar för hur du gör:

http://www.elib.se/library/faq.asp?lib=127

under rubriken ”Hur kommer jag igång med att låna e-böcker” med underrubriken ”Installera ett läsprogram”.

Du kan läsa vidare hur du lägger in e-böckerna i din iPod, vad som krävs, vilka program som ska finnas i iPoden och hur man får dit programmen, samt vad som gäller kopplingen mellan din dator och iPoden här:

http://elibse.wordpress.com/2010/11/11/sa-har-lagger-du-in-kopieringsskyddade-bocker-i-din-ipadiphone/

Observera att den sista länken även ska omfatta iPod.

3 Responses to “Hej! En E-ljudbok, måste jag lyssna på datorn då, eller går det att få in den i iPoden?”

  1. Elib Says:

    Hej,

    Jag misstänker att låntagaren syftar på våra strömmade ljudböcker – alltså de ljudböcker man lyssnar på direkt över nätet. Och nej, de går tyvärr inte att ladda ner till iPod/iPhone etc, utan lyssnas på direkt över nätet till din dator.

    mvh
    Björn, Elib

  2. TinaO Says:

    Ja,
    det borde ju vara så låntagaren tänker efterson ha/on uttryckligen har skrivit ”e-ljudbok” och ”lyssna” i sin fråga. Kanske gick lite snabbt för den som svarade…?😉

    Men det är en bra och kortfattad förklaring till hur det fungerar att låna -böcker!

  3. Kristian Says:

    Jo,
    svararen erkänner, det gick för fort att förtränga ”ljud” mellan ”e-” och ”bok” i frågan (ändå brukar jag göra ”dubbelchecken” med att skriva frågan i svaret och här syns hjärnlapsusen…). Ber om ursäkt för det. För det mesta försöker jag visa frågan och vad jag svarat för kolleger, men tyckte vid tillfället att svaret var så uttömmande och bra att jag skickade iväg alltihopa utan närmare eftertanke (!). Det straffade sig och man lär sig så länge man lever.


Kommentera

