Jag funderar på att förbättra min läsförståelse genom att läsa skönlitteratur som har en lagom språk-nivå, läser just nu stadsserien av Fogelström. Efter jag är klar tänkte jag ta mig en utvandrarserien av Vilhelm Moberg. Jag undrar hur nivån på den serien är, har läst några recensioner där man tar upp dialektspråket på denna serie. Håller denna serie en bra nivå?

2011/01/03

Jag tycker Mobergs serie om utvandrarna är fullt jämförbar med Fogerlström. Båda har bra berättelser och en mycket fint språk. Så här står det om Mobergs språk i Alex online, ett författarlexikon: Mobergs stil är realistisk och bygger på traditionella episka grepp, men den har också lyriska kvaliteter. I vissa verk finns även mer symboliska och existentiella partier. Hans viktigaste språkliga inspirationskällor var Bibeln, ateismen till trots, samt en folklig språktradition.

Kommentera

