Jag är på jakt efter en aktuell debattbok som berör någon form av samhällsfråga. Har ni några tips?

2010/12/30

Här är några tips. En hel del handlar naturligtvis om Sverigedemokraterna, efter deras inträde i Riksdagen vid höstens val. Men manlighet, vuxenmobbning och våld är andra teman. Flera av böckerna har också kommit ut i pocket. Själv läste jag Med uppenbar känsla för stil av Stephan Mendel-Enk i somras, den är lättläst och mycket tänkvärd. Den brukar läsas på en del gymnasier vet jag. Hoppas du hittar något som passar.

Occ
Hellström, Anders
Vi är de goda: den offentliga debatten om Sverigedemokraterna och deras politik

Occ
Orrenius, Niklas
Jag är inte rabiat. Jag äter pizza. En bok om Sverigedemokraterna

Ohj
Mendel-Enk, Stephan
Med uppenbar känsla för stil: ett reportage om manlighet

Ohj
Våld till vardags: sjutton mäns berättelser (Red: Ulf Krook, Mats Söderlund och Peter Fröberg Idling)
Oa

Zaremba, Maciej: Mobbarna och rättvisan (Reportage från Dagens Nyheter om vuxenmobbning)

Ohe
Sundström, Lena
Världens lyckligaste folk: en bok om Danmark

Kommentera

