Hej, vi skriver recensioner i skolan. Kan jag få lite tips?

2010/11/17

Att stava rätt är inte alltid lätt, men det finns olika sätt att få hjälp.
Om du skriver på dator i t.ex. ett word-dokument så kan du ta hjälp av datorn genom att aktivera datorns egna språkkontroll. I microsoft office word-version 2007 hittar du den under fliken ”Granska”, ”Språkkontroll”, ”Stavning och grammatik”. När du aktiverat den blir felstavade ord understrukna med rött. Om du då högerklickar på det rödmarkerade ordet så kommer oftas ord/stavnings-alternativ. Får du inget alternativ så gör själv en liten ändring på det röda ordet och se om alternativ dyker upp.

När jag skrev en mening med ordet ”ressension” i ett worddokument så blev ordet rött, men inga alternativ gavs. När jag då tog bort ett ”s”, dvs. ”resension” fick jag genast ett alternativ ”recension”, vilket är hur ordet stavas.

För att vara säker på att datorn uppfattat rätt är det sedan bra att gå till en ordbok t.ex. Svenska Akademiens Ordbok SAOB som finns på nätet och säkert på alla bibliotek och skolor.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ SAOB är förvisso inte helt lättbegriplig men då kan du slå i någon annan ordbok.

Ett annat sätt är ju att skriva ordet du undrar över direkt i googles sökruta. Finns då inte ordet stavat så som du skrivit kommer förslag upp innan sökresultatet: ”Menade du:…”

Det var om stavning. Så om själva recensionen. Eftersom det är en skoluppgift så förutsätter jag att din lärare har gått igenom hur man skriver en recension och vad som bör vara med. Extra tips om hur du kan tänka inför din uppgift är en text jag hittade på nätet när jag sökte på recension i google. Det är en text från Komvux på Gotland. Öppna (eller klipp och klistra in) följande länk: http://www.svenska.gotland.se/recensio.htm

Lycka till!

Kommentera

