Jag undrar över en barnbok från 70-80-talet. Den handlar om ett höghus där grannarna inte känner varandra. De är lite misstänksamma och rasslar med sina säkerhetskedjor för dörrarna. Barnen i huset funderar över vilka som bor i huset och fantiserar ganska friskt, t.ex tror de att det kan bo apor som hänger i gardinerna bakom någon dörr etc. Barnen tar ett rum i källaren i bestittning och målar och inreder det till ett trevligt mysrum och de vuxna i huset hittar också dit och börjar lära känna varandra tack vare barnen. Vore roligt att läsa den igen!

2010/11/01

Mina kollegor har hjälpt mig att leta efter titlar som kan vara rätt. De ”höghusböcker” vi hade här i Malmö verkar inte vara rätt med tanke på din beskrivning. Däremot finns det en bok (som vi inte längre har kvar i våra samlingar här). Den heter ”Mikaels äventyr i höghuset” och är Inger Skotes debutbok från 1965. I Btj:s böcker om barnboksförfattare står det så här:

Upplägget i den boken är att Mikael är nyinflyttad i höghuset och inte hittar hem till sin bostad. Därför ringer han på ett antal olika dörrar och blir på så vis bekant med en del folk i huset, bland annat en annan pojke som han blir kompis med.

Om det inte är den, så föreslår jag att du kontaktar Barnboksinstitutet, så kanske de kan hjälpa dig vidare!

http://www.sbi.kb.se/

6 Responses to “Jag undrar över en barnbok från 70-80-talet. Den handlar om ett höghus där grannarna inte känner varandra. De är lite misstänksamma och rasslar med sina säkerhetskedjor för dörrarna. Barnen i huset funderar över vilka som bor i huset och fantiserar ganska friskt, t.ex tror de att det kan bo apor som hänger i gardinerna bakom någon dörr etc. Barnen tar ett rum i källaren i bestittning och målar och inreder det till ett trevligt mysrum och de vuxna i huset hittar också dit och börjar lära känna varandra tack vare barnen. Vore roligt att läsa den igen!”

  1. Gustav M Says:

    Jag tror jag vet vilken bok du menar. Om vi tänker på samma så tror jag att det uppstår problem med vatten i höghuset och grannarna (som kommer från olika länder) börjar bråka med varandra kring vattnet. Och barnen tröttnar på de vuxna och hittar mysrummet och visar de vuxna att man kan samsas trots att man kommer från olika länder. En riktigt skön proggig bok, som gjorde stort intryck på mig också när jag var liten. Synd att jag inte minns vad den hette.

  2. Carola Says:

    Mina kollegor har letat lite till och kommet på att det borde vara ”Vi bor i samma hus” av Birgitta Gedin, Anna-Lena Wästberg och Margareta Lööf. Den skrevs på uppdrag av FN-förbundet och utgavs 1973.

  3. Sofia Hemming Says:

    Jag letar efter den boken hela tiden, som sagt den gjorde ett mycket stark intryck mig också. Har du hittat den?

  4. Lotta Jaensson Says:

    Jag hittade den precis hos mina föräldrar och läste den för min femåring som uppenbarligen gillade den lika mycket som jag gjorde i samma ålder. Det borde verkligen ges ut igen. Det är helt klart läge för den typen av lite mer idealistiska böcker som tar ställning för mänskliga rättigheter och mot främlingsfientlighet, det behövs sorgligt nog.

    Håller tummarna för att du hittar den Sofia, den var lika bra som jag minns den, fast det gått sådär 35 år sedan jag läste den senast.

    Lotta


  5. Grattis Lotta! Hoppas jag oxå ska ha tur en dag. Har en treåring som jag gärna hade introducerat den för. Funderar på om man skulle ta kontakt med författaren och kolla efter om man kan ge ut den igen. Vad heter förlaget? (Om du läser det här:-))
    Kul att läsa det här! Sofia

  6. Petra Says:

    Den dyker upp på tradera ibland och finns på antikvariatiska hemsidor, typ bokbörsen, men då ganska kostsam.
    //Petra


Kommentera

