Jag är en lärare som arbetar med några elever i 16-17 års åldern och har alla olika etniskt ursprung. Dessa är så kallade ”problembarn” som inte sköter skolan, skolkar, är medlemmar i olika gäng, håller på med droger osv. Jag vill nu ha tips på skönlitteratur som jag kan läsa tillsammans med dem, där de kan identifiera sig själva och som leder oss till intressanta boksamtal kring ämnen som berör deras vardag. Snälla hjälp mig med tips!!

2010/10/23

Du skriver inte om det är bara killar eller om det är en blandad klass, om det ska vara lättlästa böcker eller om de kan vara svåra också. Jag har försökt göra en lista på böcker som jag vet är bra och populära samt som innehåller de teman/ämnen som berör den vardag dina elever lever i.

Bowler, Tim: Spela död
Carstensen, Hans: Poker mongo
Cassidy, Anne: Besatt
Engström, Mikael: Isdraken
Ewing, Lynne: Drive by _ uppgörelsen
Foley, Douglas: Shoo bre och Shoo len
Frimansson, Inger: De starkare
Guthrie, Allan: Tidsfrist
Hinton, Nigel: Gangsterbröder
McKenzie, Sophie: Riggad
Olin, Kim: Checka in, beskyddaren, Avhopparen
Rai, Bali: Välkommen till ghetto
Swindells, Robert: Knivsegg
Wahl, Mats: Vinterviken
Wideberg, Siv: Ge hit mobilen!

Nyman, Minna: Fixa cashen – men sen då (faktabok men ändå bra att ha som diskussionsbas när det gäller t ex straff pga rån mm)

Vill du veta lite mer om böckerna och dess innehåll kan du söka dem på Adlibris eller på ditt lokala biblioteks katalog. Oftast finns det en innehållsbeskrivning.

Kommentera

