Jag har sett en registreringskylt på en mindre lastbil som var blå med svarta bokstäver vad kan det vara för bil eller land?

2010/10/22

Jag har gjort en sökning och hittat en sida med beskrivningar på de flesta registreringsskyltar i f a Europa. Jag kunde dock inte hitta en beskrivning som överensstämde med den du har i din fråga. Jag tror att det är lag i de flesta länder att ha nationalitetsbeteckning på fordon, både privata och lastbilar. Jag undrar därför också om det kunnat röra sig om en tillfällig skylt. Jag skickar den länk jag hittade men sedan skulle du även kunna kolla med Vägverket om de vet vad det kan vara för skylt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Registreringsskylt

http://www.vv.se/

2 Responses to “Jag har sett en registreringskylt på en mindre lastbil som var blå med svarta bokstäver vad kan det vara för bil eller land?”

  1. Anne Says:

    Ambasadskyltar måhända? De är ju blåsvarta, även ”fotfolkets” bilar har ju dessa, inte bara ambasadörens.

  2. Glenn Fant Says:

    Antagligen var det en svensk registreringsskylt som används på fordon vid de utländska beskickningarna i Sverige. Det är alltså ett fordon som ägs och används av en utlänsk ambassad eller ett konsullat i Sverige.


Kommentera

