Jag håller på med släktforskning och skulle vara intresserad att slå i gamla telefonkataloger för att kolla bostadsadresser.Vad har ni för möjligheter att hjälpa mig? Finns det möjlighet att sitta hemma vid datorn och söka, precis som jag nu gör med kyrkoböckerna från Riksarkivet?

2010/10/11

 

Telefonkatalogerna finns inte tillgängliga på internet. Stockholms adresskalender finns tillgängliga via Stockholmskällan. http://www.stockholmskallan.se/index.php?sokning=1&action=visaLista&fritext=adresskalender
Kan hända att delar har digitaliserats lokalt och finns på internet men det vet jag inget om.
KB har Rikstelefonkatalogerna i Mikrofilmsläsesalen så det kan man lätt själv slå upp på plats. Lokala delar har vi i vår biblioteksdepå i Bålsta. Har du inte möjlighet att komma till KB kan du maila in en förfrågan så kan vi kanske hjälpa dig.

2 Responses to “Jag håller på med släktforskning och skulle vara intresserad att slå i gamla telefonkataloger för att kolla bostadsadresser.Vad har ni för möjligheter att hjälpa mig? Finns det möjlighet att sitta hemma vid datorn och söka, precis som jag nu gör med kyrkoböckerna från Riksarkivet?”

  1. gealach Says:

    Detta kände jag inte till! Rena guldgruvan för en släktforskare!

  2. Annika Says:

    Oh va kul! Hade glömt bort Stockholmskällan – jätteroligt och intressant att titta ett slag i den.


Kommentera

