Jag söker en psalm av Gustaf Geijer,med följande text:”Jag vet en hälsning,mera kär än värd vad du kan ge.Den heter Guds frid och därom vill jag be.Kom då och frid,dröj i mitt käll.Bliv bästa vännen min,ty dagen skrider.Det blir kväll och natten bryter in”.Vore tacksam att få veta var jag kan köpa eller låna ovanstående ev. tonsatta text

2010/09/29

Texten du söker är mycket riktigt av Erik Gustaf Geijer. Titeln är Första aftonen i det nya hemmet och skrevs 1836 efter att E G Geijer flyttat in i det hus i Uppsala som än idag kallas det Geijerska huset.

Den finns bl a publicerad i en boken Geijer, Erik Gustaf: Dikter, 1999. 283 sidor. ISBN 91-7486-802-0. boken är utgiven av svenska Akademien. Dikten finns på s 185.

Den ovannämnda boken bör finnas på de flesta välsorterade bibliotek. Den finns också i som pdf. fil tillgänglig från svenska akademins webplats http://www.svenskaakademien.se/web/Svenska_Klassiker.aspx Om du klickar på Erik Gustaf Geijer och sedan igen på hans namn under Läs mer.

Kommentera

