Hej! För väldigt länge sedan lånade jag en bok på biblioteket. Jag undrar nu om man kan se vilka böcker man lånat tidigare?

2010/08/31

Så fort du återlämnar boken till biblioteket försvinner all information från ditt låneregister. Biblioteken får inte lagra den typen av information.

2 Responses to “Hej! För väldigt länge sedan lånade jag en bok på biblioteket. Jag undrar nu om man kan se vilka böcker man lånat tidigare?”


  1. Inte ens så att man själv kan få ta del av den. Det var synd.

  2. Lennart Kihlberg Says:

    Sekretessen är tyvärr sådan att inte ens man själv kan få reda på vad man lånat.

    Ett förmodligen något jobbigt sätt att hålla koll på vad man lånar är att alltid begära ett lånekvitto när man lånar böcker på biblioteket. Jag kan inte säga säkert men jag antar att de flesta folkbibliotek i Sverige kan stå till tjänst med det. På kvittot står precis vilka böcker du lånat och när. Men att spara på sånt blir kanske litet mastigt i längden? :o)


Kommentera

