Jag undrar bara om man kan köpa ett hus, inreda det, och sedan sälja med klar inredning och möbler. Kan man göra så?

2010/05/26

Egentligen bör du vända dig med juridiska frågorna till de med expertis på detta. Jag kan ge ett par tips:

– Nyföretagarcentrum, finns runt om i hela landet och hjälper nya företagare med gratis rådgivning, de hjälper dig inte med själva affärsidén, men kan ge dig råd om de legala aspekterna.
http://www.jobs-society.se/

– Ett annat ställe som ger mycket bra hjälp och svar på denna typ av frågor är Tillväxtverket, deras gratistjänst Startlinjen är ett perfekt ställe att vända sig till med en fråga som denna! De har öppet vardagar 9-12 och telefonnumret är 020-351010
http://www.tillvaxtverket.se/

– Beroende på var du bor i landet så kan även biblioteken hjälpa till med rådgivning om t.ex. affärsplaner, eller att undersöka konkurrens. T.ex. genom databastjänster som Webselect där man kan söka upp liknande företag inom större eller mindre områden och se hur deras affärer går.

Med det sagt så kan jag inte se några svårigheter med din affärsidé, rent legalt. Antingen kan du ju köpa husen som privatperson och möblera dema och sedan sälja dem igen, alternativt (och antagligen smartare) starta en firma (fastighetsbolag?) som köper och säljer fastigheter.

En annan idé, tror du inte att det skulle vara enklare att tjäna pengar genom att köpa renoveringsobjekt och rusta upp och sedan sälja dem? Eller möjligen hyra ut möblerade hus? Jag kan tänka mig en marknad i storstadsområden med många utländska chefer med familjer som bor i Sverige under ett par års tid.

Mitt råd är ändå att du vänder dig till Nyföretagarcentrum eller Startlinjen.

One Response to “Jag undrar bara om man kan köpa ett hus, inreda det, och sedan sälja med klar inredning och möbler. Kan man göra så?”

  1. wdc Says:

    Idiot!


Kommentera

