Jag söker en bok som kan informera mig, trovärdigt, om dagens Kina .Eftersom Kina är på frammarsch när det gäller handel och industri, aktiviteter i Afrika m.m. Tycker jag att jag behöver mera kunskap än massmedia bjuder på.

2010/04/20

Det finns flera tillförlitliga böcker om Kina från Utrikespolitiska institutet.
De brukar finnas på de flesta bibliotek:

Upphov Leijonhufvud, Göran
Titel Kina och demokratin / av Göran Leijonhufvud
Utgivning Stockholm : UI, 2006
Serie: Världsplitikens dagsfrågor 2006:5

Upphov Sigurdson, Jon
Titel Kina och Indien : sagan om de två giganterna / av Jon Sigurdson
Utgivning Stockholm UI 2006
Serie:Världspolitikens dagsfrågor 2006:10/11

Upphov Lagerkvist, Johan
Titel Sprickor i den kinesiska modellen / Johan Lagerkvist & Jenny Åberg
Utgivning Stockholm UI 2008
Serie. Världspolitikens dagsfrågor 2008:6

Upphov Lagerkvist, Johan
Titel Kinas nya satsning i Afrika: hot eller möjlighet / Johan Lagerkvist
Utgivning Stockholm UI 2009
Serie: Världspolitikens dagsfrågor 2009:5

Ett par böcker på engelska, som också kan anses trovärdiga:

Upphov Heath, John
Titel Tibet and China in the twenty-first century : non-violence versus state power / John Heath
Utgivning London : Saqi, 2005

Upphov Kynge, James
Titel China shakes the world : the rise of a hungry nation / James Kynge
Utgivning London : Phoenix, 2007
Upplaga [Ny utg.] Pbk ed.

Upphov Hewitt, Duncan
Titel Getting rich first : life in a changing China / Duncan Hewitt
Utgivning London Chatto & Windus 2007

3 Responses to “Jag söker en bok som kan informera mig, trovärdigt, om dagens Kina .Eftersom Kina är på frammarsch när det gäller handel och industri, aktiviteter i Afrika m.m. Tycker jag att jag behöver mera kunskap än massmedia bjuder på.”

  1. Anna GC Says:

    Några nya böcker på engelska om just Kina och Afrika är: The Dragon’s Gift: The Real Story of China in Africa av Deborah Brautigam (2010) och China Safari: On the Trail of Beijing’s Expansion in Africa av Serge Michel och Michel Beuret (2010), eller China into Africa: Trade, Aid, and Influence av Robert I. Rotberg (2008).

  2. Anna GC Says:

    Jo, och jag glömde: det finns också en bok med afrikanska författare/journalister/vetenskapsmäns syn på Kinas verksamhet i Afrika: African Perspectives on China in Africa (2007).


  3. Jag rekommenderar också starkt Brautigam’s bok Dragon’s gift. Hon har gort on the ground research vilket betyder en hel del när det gäller trovärdighet. För det mesta rapporteras det bara lösa rykten i media. Hon har också en blogg som heter http://www.chinaafricarealstory.com där hon plockar upp rykten som går i media och granskar deras sanningshalt.

    Jag blev lite skeptiskt till UI’s kunnskap om Kina i Afrika efter att ha läst detta:
    http://www.ui.se/nyheter/kina-moter-mothugg-i-afrika.aspx
    på deras hemsida.

    Jag har själv forskat på Kina’s påstådda jordbruks investringar för export av livsmedel tillbaka hem, då specielt Mozambique (med field research på plats) och har inte hittat några bevis alls på att sådant händer. Det finns några kinesiska gårdar i afrika men jag har inte sett någon data på att dom exporterar till kina, det verkar som om dom säljer på lokala marknaden. Kinas matimport består mestadels av soya och soya produkter från Amerika.


Kommentera

