Jag har hört ett bra citat. Men jag kan inte använda det för jag hittar inte vem som har sagt det från början. Citatet är ”om inte jag, vem? om inte nu, när?”

2010/04/16

Jag har ni gjort lite efterforskningar om citatet du frågar efter. Eftersom det verkar vara sagt för ca 2000 år sedan kan jag såklart inte garantera att det stämmer men detta är vad jag hittat:

På wikipedia.org finns en artikel om Pirkei Avot (Chapters of the Fathers), en gammal hebreisk skrift där det verkar som att detta citat finns med, fast i lite längre form:

”The tractate includes several of the most frequently-quoted rabbinic sayings, such as ”If I am not for myself, who will be for me? And when I am for myself, what am ‘I’? And if not now, when?” (Avoth 1:14). It is written in simple and terse Hebrew — Im ein ani li, mi li? U’ch’she’ani l’atzmi mah ani? V’im lo achshav eimatai? — and is attributed to the great Sage Hillel, who was famous for succinct expression.”
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Pirkei_Avot

Här är också en artikel där det hävdas att det var Hillel som sa det för 2000 år sedan:
http://fbc.binghamton.edu/iwpews24.htm

I 60-talets Mississippi användes citatet som ett slagord i medborgarrättsrörelsen.

Kommentera

