Jag skall göra mitt examensarbete på universitetet och ska göra en utredning om Alkohol och andra droger i arbetslivet (vården). Dessutom vill jag gärna också få information om hur det finns någon forskning eller litteratur om att bli senil (dement/alzeimers) och jobbar inom vården, te x läkare. Alltså, jag söker litteratur / forskning som handlar om alkohol- droger- sjukdom bland personal inom vårdsektorn. Har ni något bra tips?

2010/04/11

Fråga biblioteket är en frågetjänst för folkbibliotek, som inte har tillgång till samma informationskällor (t.ex. forskningsdatabaser) som högskole- och forskningsbibliotek har. Tidigare fanns även motsvarande frågetjänst för forskningsbibliotek, men denna har nu dragits in. Att hitta litteratur och forskning till ett examensarbete är ju ett omfattande arbete och en viktig del av själva arbetsprocessen. Du kommer att få ägna många timmar åt detta, men jag kan ge dig några tips att börja med. Sedan tycker jag att du skall vända dig till en bibliotekarie på ditt universitet / din högskola för mer vägledning.

Jag började att söka i Libris. Jag sökte i avancerad sökning på vårdpersonal som ämnesord och kombinerade det med olika ord i fritext-fältet ( t.ex. missbruk, alkoholism, droger, demens). När jag fick någon träff som verkade relevant tittade jag vad denna hade för ämnesord och sökte vidare på dem. Här är några titlar som kanske kan vara relevanta för dig:

Rusmiddelmisbruk i helseprofesjonene : klagesaker ved et fylkeslegekontor / Lise Sjømoen (2002)

Towards a new strategy for systematic screening for hazardous and harmful alcohol consumption in primary health care / Kjell Johansson
Avhandling (2005)

When doctors become patients / Robert Klitzman. (2008)

Jag sökte också i två av de artikeldatabaser som min arbetsgivare Växjö stadsbibliotek tillhandahar, nämligen Forskningen.se och Masterfile Elite. Där hittade jag inget bra, men jag tycker att du själv skall söka i din högskolas vetenskapliga databaser med inriktning på vårdvetenskap. Be en bibliotekarie visa dig hur du gör! Ägna tid åt att hitta bra engelska söktermer (använd lexikon!) och åt att lära dig hur databaserna du söker i är upplagda. Hittar du en bra källa så titta närmare på dess ämnesord och på andra ord i dess abstract.

Du kan ju också söka i ditt högskolebiblioteks lokala katalog för böcker och andra svenska källor.

Eventuellt är det lättare att hitta information om du söker på en yrkesgrupp i taget (läkare, sjuksköterskor osv) och kanske är det också en god idé att avgränsa examensarbetet till att gälla en särskild yrkesgrupp.

Lycka till!

Kommentera

