Hej! Jag skulle behöva bra, lättförståelig information om satsdelar.

2010/02/13

Här har jag förslag på några bra länkar som du kan ha hjälp av:

http://www.satsdelar.se/ Denna sajt behandlar grammatik, men inte enbart satsdelar. Välj nr 19 – satsdelar i vänsterspalten. Du får många bra förklaringar där. Det är en privatperson som står bakom sajten – han finns på en blogg – du kan läsa på den och själv bedömma om personen verkar seriös; jag tycker det. http://www.peterularsson.se/satslara-satsdelarna-sa-att-man-kan-forsta-det/

En annan sida är från Bonnier utbildning: http://www.greppagrammatiken.bonnierutbildning.se/c337031/sammendrag/vis.html?tid=432162 Sajten går kortfattat igenom satsdelarna och har några övningar du kan göra.

Det finns en bra och kortfattad svensk grammatik att låna på bibliotek (om den finns på ditt vet jag förstås inte, eftersom jag inte vet var du bor): Kortgrammatiken av Sten Frennberg. Den är väldigt överskådlig, men det finns förstås fler som är bra!

Hoppas du klarar dig med denna information. Får du inte till det i alla fall – fråga läraren – han/hon är där för dig!

Kommentera

