Om Nicolaus Revaldi I artiklar om Theoderich den store (Didrik av Bern) har jag stött på namnet Nicolaus Revaldi, svensk biskop som på 14-talet lovordade goterna på kyrkomötet i Basel. Finns det mer att läsa om denna man?

2010/02/01

 C. G. Warmholtz´bibliografi Bibliotheca historica sveo-gothica har jag funnit en skrift som heter ”Een kort och nyttigh Chrönika om alla Sverikes och Giöthis Konungar … etc. Samt Nicolai Ragvaldi Oration 1440, i Basel hållen om Giöthernas och de Swenskas manliga bedrifter … etc.” av Petrus Petrejus, Ubsaliensi, in quarto, Sthlm, Reusner, 1611. 152 sidor.  I övrigt har jag inte hittat någon information om Nicolaus Revaldi.

Eftersom jag inte vet i vilket stift han har verkat (om han ens var biskop, vilket min källa inte säger någonting om) så skulle det bli en övermäktig uppgift att leta igenom herdaminnena från alla Sveriges stift. Du skulle även kunna höra med Kungliga Biblioteket om de har ytterligare information om Revaldi.

Kommentera

