Ägg – Nu kan jag inte avhålla mig från att fråga längre. Under en lång tid har jag undrat då jag äter ägg varför det är en så liten gula i äggen nu. Förr upplevde jag att gulan i ägget var större men nu har jag en känsla av att gulan har blivit mindre och mindre. Kan detta ha något att göra med att produktionen av ägg idag inte tillgår på samma sätt som det gjorde förr. Eller är allt bara inbillning men jag tror inte det. Finns det något svar på min undran?

2010/01/20

Jag har sökt, bl a på internet, och det finns ju en hel del skrivet om ägg.

Svenska Ägg http://www.svenskaagg.se/?p=10938&m=3223, har en utförlig hemsida där man även har möjlighet att kontakta dem via e-mejl.

De förklarar äggens olika storlek med:

”Unga hönor värper små ägg och äldre hönor värper större ägg.”

 Jag vet inte om det besvarar din fråga, men de har också en förteckning med länkar som du ka söka vidare på.

Kommentera

