Jag försöker hitta en bok med någon författare som går igenom manligt och kvinnligt under 1900-talet. Men lyckas inte hitta någon författare utav alla de namn som jag skriver. Jag undrar om ni kunde hjälpa mig lite angående det här. Sigrid Undset är en av författarna som jag söker, och Elin Wägner..eller om ni kan rekommendera några författare åt mig.

2009/10/22

Jag är inte säker på att jag tolkat din fråga helt rätt, men här kommer några förslag på böcker som är skrivna någon gång under 1900-talet och som behandlar manligt och/eller kvinnligt i någon bemärkelse. Jag har bara tagit med romaner, för jag antog att det var det du menade? Hoppas att något kan passa.

Alfvén, Inger : Dotter till en dotter
Brantenberg, Gerd : Egalias döttrar
Doyle, Roddy : Skåpvagnen
French, Marilyn : Kvinnorummet
Hintze, Pia : Baby blues (med fortsättnin)
Hornby, Nick : High fidelity
Krusenstjerna, Agnes von : Fröknarna von Pahlen
Lekander, Nina : Lilla livet
Sjöstrand, Ingrid : Törnrosa
Sundström, Gun-Britt : Maken, För Lydia
Thorvall, Kerstin : När man skjuter arbetare med forts.
Weldon, Fay : Skapelsens krona
Wägner, Elin : Norrtullsligan
Zweigbergk, Helena von : Tusen skärvor tillit

2 Responses to “Jag försöker hitta en bok med någon författare som går igenom manligt och kvinnligt under 1900-talet. Men lyckas inte hitta någon författare utav alla de namn som jag skriver. Jag undrar om ni kunde hjälpa mig lite angående det här. Sigrid Undset är en av författarna som jag söker, och Elin Wägner..eller om ni kan rekommendera några författare åt mig.”

  1. ullis Says:

    Kanske den här kan hjälpa?

    Manligt och kvinnligt i litteraturen : antologi och analyser för gymnasieskolan och folkbildningen / Birgitta Svanberg, Ulla Torpe

    hälsar ulllis

  2. Besim Says:

    Jag söker en författare som kan hjälpa mig med
    text bearbeta en roman


Kommentera

