Hej! Jag söker litteratur, i första hand dikter som är skrivet av man till en annan man.

2009/07/20

Hej
Det var inte någon helt lätt fråga. Jag har sökt men inte hittat särskilt mycket. Vad gäller prosa finns t.ex. Jonas Gardell och Björn Collarp som skriver noveller, romaner och dramatik.
När det gäller poesi hade jag svårare att hitta något. Det finns böcker som ”Mannens dikt om kärlek” men de dikterna verkar i första hand rikta sig till kvinnor även om det finns många dikter generellt sett som är ganska könsneutrala och skulle kunna vara riktad mot vilket kön som helst.
Jan Hammarlund är en vissångare som ofta vänder sig till män i sina visor.
Sedan har vi Federico Garcia Lorca som skriver lyrik om män. Han har bl.a. skrivit ”Ode to Walt Whitman” som ju definitivt är riktad till en man.

One Response to “Hej! Jag söker litteratur, i första hand dikter som är skrivet av man till en annan man.”


  1. Gillar din doft-järn o svett
    känner jag den..tappar jag båd sans och vett.

    Rösten..en mans..mörk o krävande
    hur kan man inte älska den-hett o innerligt.

    Könet i sej..betyder ingenting
    det är känslan av den..som förför mej.

    Göder fantasin..ger livet innehåll o mening!


Kommentera

