Jag har just läst Primo Levis böcker om koncentrationsläger i Polen. Kan jag få tips om kvinnliga författare som överlevt förintelsen och skriver bra om den tiden?

2009/06/27

Det finns en hel del böcker som skrivits om förintelsen, både biografier och rena skönlitterära böcker. Jag skriver ner ett antal författare och titlar som du kan välja mellan:

Appleman-Jurman, Alicia: Alicia, min historia

Arendt, Hannah: Den banala ondskan

Bauman, Janina: Vinter i gryningen, från Warszawas ghetto till friheten

Einhorn, Lena: Ninas resa

Fenelon, Fania: Kvinnoorkester

Frank, Anne: Dagbok

Holmberg, Cina: Enkel resa med retur

Klüger, Ruth: Leva vidare, en sann berättelse

Makarova, Elena: Theresienstadt, kultur och barbari

Müller-Madej, Stella: Med barnets ögon

Opdyke, Irene Gut: I förintelsens skugga

Wiesel, Elie: Alla floder rinner mot havet

Vill du sedan läsa skönlitterära böcker kan jag rekommendera dessa:

Olsson, Vibeke: Molnfri bombnatt

de Rosnay, Tatiana: Sarahs nyckel

Kommentera

