Jag ska göra en tipspromenad för både barn och vuxna. Så jag skulle vilja ha allmänna frågor som man skulle kunna ha med. Jag har även kollat lite på internet men det finns inte sådär jätte bra frågor. Så jag undrade om du kunde hjälpa mig att hitta ungefär 15-20 frågor för vuxna och lika många för barn, så att jag får ihop en bra tipspromenad. Vill ha svar så fort som möjligt eftersom jag ska hinna göra en tipspromenad och även andra lekar tills på onsdag. Det går bra med sidor där det står både frågor och svar.

2009/06/16

Jag sökte på Google på ”frågesport för barn” och fick visserligen många träffar, men inte så många ger tips på frågor och svar.
En av webbplatserna var Goodies till barnen: Barnens egen frågesport
http://www.goodies.nu/barn/egenfragesport.htm där det i vänsterspalten under Frågesporter finns flera olika, som man kan skriva ut och facit finns också. Frågorna verkar kluriga nog även för vuxna.
På Länkskafferiets hemsida med länkar till frågesportssidor http://lankskafferiet.skolverket.se/teman/sidor/0_9_3_1_0.html
finns också en del tips, dessutom med ålders- och språkangivelser. Ibland får man leta sig fram lite på frågesportsidorna, men här finns vitt skilda ämnen att välja på. Tyvärr är ju de flesta som jag kollat tänkta att göras på datorn, men kanske kan du ändå få tips på frågor och svar genom att snabbt gå igenom frågorna och få de rätta svaren i slutändan.
Jag har dessutom tittat på en del hemsidor riktade till barn utan hitta något som kan vara till hjälp för dig.
Om du har tid, gå gärna till ditt lokala bibliotek och kolla på avdelningen Rd både på barn- och vuxenavdelningen, så hittar du säkert någon bok om frågesport med frågor och svar för både vuxna och barn. Vi hade flera här på Solna stadsbibliotek, t ex 50 tipspromenader av Thomas Börgesson (1997).

2 Responses to “Jag ska göra en tipspromenad för både barn och vuxna. Så jag skulle vilja ha allmänna frågor som man skulle kunna ha med. Jag har även kollat lite på internet men det finns inte sådär jätte bra frågor. Så jag undrade om du kunde hjälpa mig att hitta ungefär 15-20 frågor för vuxna och lika många för barn, så att jag får ihop en bra tipspromenad. Vill ha svar så fort som möjligt eftersom jag ska hinna göra en tipspromenad och även andra lekar tills på onsdag. Det går bra med sidor där det står både frågor och svar.”


  1. […] hyra ut ett rum. 2. Jag ska börja läsa Mari Jungstedt, i vilken ordning kommer hennes böcker. 3. Jag ska göra en tipspromenad för barn och vuxna. Så jag skulle vilja ha allmänna frågor som man… […]

  2. my Says:

    jag letar också efter samma sak!


Kommentera

