Just nu håller jag på att studera 1:a Moseboken och fastnade särskilt för den gripande berättelsen om Kain och Abel. När jag slog upp Kain på wikipedia så stod det att det finns en forntida egyptisk berättelse som kallas ”Myten om de två bröderna”. Den skall påminna om berättelsen om Kain och Abel. Blev så nyfiken och skulle väldigt gärna vilja läsa denna egyptiska myt, men var kan jag få tag på den?

2009/02/27

Sagan om de två bröderna, Anubis och Bata, hittar du bl.a. i boken
Världens bästa myter och sagor i urval / redigerad av Erland Ehnmark och Jan-Öjvind Svahn, 1983.
Boken kan du säkert få tag i via ditt lokala bibliotek.

One Response to “Just nu håller jag på att studera 1:a Moseboken och fastnade särskilt för den gripande berättelsen om Kain och Abel. När jag slog upp Kain på wikipedia så stod det att det finns en forntida egyptisk berättelse som kallas ”Myten om de två bröderna”. Den skall påminna om berättelsen om Kain och Abel. Blev så nyfiken och skulle väldigt gärna vilja läsa denna egyptiska myt, men var kan jag få tag på den?”

  1. Kamini Dixit Says:

    You are so fantastic!!! I have become obsessed with your website and
    I spend most of my time reading all your archives.
    And I made an account JUST to post comments. I wish I had found out about sooner, and I wish you updated as much as you
    once did! You must be awful busy now though because you are so famous!
    !


Kommentera

