Jag söker dikter med ordet ”kornknarr”. Det är just dikter och endera Karlfeldt eller Fröding. Vill ni vara vänliga hjälpa mig att finna dikter med detta ord av just nämnda författare.

2009/02/06

Jag har hittat en dikt av Karlfeldt med ordet kornknarr. Den hittade jag i Projekt Runeberg, som finns sökbart fritt på internet.

Jag har inte hittat någon dikt av Fröding med ordet kornknarr.

Jag sökte även i databasen Lyrics som finns här på KB och på många andra bibliotek. Även där hittade jag dikten av Karlfeldt, men ingen dikt av Fröding med kornknarr uti.

4 Responses to “Jag söker dikter med ordet ”kornknarr”. Det är just dikter och endera Karlfeldt eller Fröding. Vill ni vara vänliga hjälpa mig att finna dikter med detta ord av just nämnda författare.”


  1. Kornknarr’en fågel förmodligen
    Som låter för jävligt?

    Gåtor-gissningar
    Är livet fullt av!

    Kan inte hjälpa dej
    Vet dock att jag läst en dikt
    Med det beskrivna!

    MVH Gladiatan

  2. MrsUniversum Says:

    Den här sången sjöngs i mellanstadiet på andra halvan av 60-talet. Jag har ingen aning om vem som skrev text eller musik.

    SOMMARMORGON

    Nu sover all skogen
    och skörden står mogen.
    från fältet hörs kornknarrens lockande låt.
    Strandkantens stenar, åkrarnas renar
    fuktas av morgondaggen så våt.

    Nu trasten hörs sjunga,
    på grenen syns gunga,
    hans strupe är full utav klaraste ljud.
    Dagen är nära,
    molnen blir skära,
    ängen står klädd i fagraste skrud.

    En mås synes glida
    på vingar så vida,
    han dyker sen pilsnabbt i speglande våg.
    Änderna simma,
    rävögon glimma,
    rapphönan bor bland vete och råg.

    En igelkott snokar
    kring gårdens all krokar.
    Än sova de mänskor, som gården bebo.
    Molnen de ila,
    finna ej vila,
    men allt där nere är stilla ro.

    Jag vet inte vem som skrev text och musik. Det vet säkert någon där ute.

  3. Ulf Svensson Says:

    Kul att du la ut mellanstadiesången. Jag sökte precis den. Kommer själv ihåg den från min mellanstadielärarutbildning i sluet av 70-talet. Var på en fågelexursion häromveckan och lyssnade bl.a. på kornknarren. Letade bland mina sånger från utbildningen men hittade den inte. Tack!

  4. Henry Nilsson Says:

    Stort tack till dig som lagt ut sommarmorgon!
    i tredje klass 1958 fick jag den att sjunga för betyg i tredje klass.
    jag fick ett B för det och den gamla fröken var missnöjd men visan minns jag än till text och melodi – så vacker.
    dock kände jag bara till de två första verserna och nu är det fyra – härligt!

    Henry Nilsson


Kommentera

