Hej! När jag var liten läste jag alltid en barnbok som handlade om en pojke som hittade eller planterade ett träd, trädet växte och pojken klättrade upp i trädet. Sen fick man se fint målade bilder av hur han bodde i trädet vid olika årstider, olika djur och frukter som fanns i trädet osv. Det är inte mycket information men jag vore väldigt tacksam om ni hade någon aning om vad det kan ha varit för bok.

2009/01/28

Vi har ett förslag på vad det skulle kunna vara för bok. Alain Grée skrev flera böcker om Lille Tom på 70-talet. Vi tor att boken du frågar efter skulle kunna vara ”Lille Tom och hans vän trädet” eller ”Lille Tom och årstiderna”. Böckerna kanske kan vara svåra att få tag på, beroende på var du bor. Du kan gå in på http://www.bibliotek.se och söka på Alain Grée så kan du klicka dig vidare och se vilka bibliotek som har boken.

Hoppas att det var den boken du sökte.

3 Responses to “Hej! När jag var liten läste jag alltid en barnbok som handlade om en pojke som hittade eller planterade ett träd, trädet växte och pojken klättrade upp i trädet. Sen fick man se fint målade bilder av hur han bodde i trädet vid olika årstider, olika djur och frukter som fanns i trädet osv. Det är inte mycket information men jag vore väldigt tacksam om ni hade någon aning om vad det kan ha varit för bok.”

  1. Camilla Says:

    Jag gissar att det är ”Det underbara trädet” av Ulf Löfgren
    http://www.ulflofgren.nu/index.php/view/svenska/bibliografi

  2. Jonas Says:

    Tack Camilla,
    Jag har själv sökt runt på Internet efter vilken bok det kan ha varit, när jag såg din länk, kände jag direkt igen bilden 🙂
    Nu kan jag änligen leta rätt på boken och läsa den för mina barn 🙂

    1000 tack

    Jonas

  3. Camilla Says:

    Varsågod! Det var så lite! Jag älskade den boken när jag var liten!


Kommentera

